Dyskusje na temat działalności WTG, organizacji, planów, działań, spotkań, itd.
20 maja 2016, 15:49
Dzięki uprzejmości p. Kazimierza Matyska z Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Kostrzyn udało się nam jakiś czas temu zdigitalizować część zasobów Izby Muzealnej.
Szukaliśmy możliwości technicznych udostępnienia zasobów w internecie. Aby nie przedłużać w nieskończoność tych poszukiwań, udostępniliśmy testowo pierwszą księgę w chmurze Google'a. Wkrótce pojawią się nowe pozycje w kolekcji, a tymczasem proszę o komentarze i uwagi. Być może znajdzie się ktoś chętny na indeksację nazwisk z księgi?
Myślę też, że utworzymy wkrótce podstronę z adresem kolekcji i opisem zasobu na naszych stronach WWW.
Księga bractwa kunsztu krawieckiego w Kostrzynie 1761-1822
https://goo.gl/photos/74VDM3ZSJxHHeSAV6Jeśli wiecie o starych rękopisach w zasobach lokalnych bibliotek w Wielkopolsce i wiecie, że byłaby wola ze strony dyrekcji tych placówek do digitalizacji zasobów, to czekamy na informację. WTG dysponuje sprzętem do digitalizacji (aparat, statywy, oświetlenie) i możemy zorganizować odpowiednią sesję zdjęciową i udostępnić zasób w internecie.
14 lip 2016, 21:38
Wspaniała inicjatywa! Wielkie podziękowania dla Pana Matyska i ekipy digitalizującej księgę. Maciej, czy wiadomo jakie jeszcze "cacka" znajdują się w zasobach Izby Muzealnej w Kostrzynie?
Kuba
15 lip 2016, 17:39
Witam,
Na jaki adres mam wysłać zindeksowaną księgę?
Ciekawostką jest to, że każdy terminator, czeladnik i przyjmowany do bractwa mistrz musiał się "wkupić/wykupić" i dawał Bractwu : dwie grzywny, beczkę piwa i dwa funty wosku. Biedniejsi : jedną grzywnę, pół beczki piwa i kilka par świeczek. Bractwa fundowały również świeczki do kościoła na ołtarz patrona i pewną kwotę pieniędzy na jego "oprawę", czyli na obrusy, świeczniki, zdobienia...Cechmistrz i jego zastępca musieli też zdać roczne rachunki z wszystkich wydatków. Ciekawe jest to, że większość z tych rzemieślników potrafiła pisać, bo funkcję pisarza brackiego pełnili przemienne. Przyszły terminator musiał stawić się w towarzystwie "uczciwych" rodziców, którzy koniecznie musieli być małżeństwem. Musiał mieć też swojego mentora, który poręczał za ucznia i zostawał jego nauczycielem. Uczeń terminował 1 rok w sześć niedziel, ale bywało i dwa, a nawet pięć lat. Stanowisko cechmistrza nie było stałe, co jakiś czas odbywały się wybory, a ponieważ Bractwo Krawieckie było bardzo cenione, to bardzo często cechmistrz zostawał burmistrzem ( w późniejszych czasach prezydentem) miasta, a członkowie Bractwa ławnikami. Decyzje w sprawach Bractwa, w tym różnych wydatków, podejmowano przez głosowanie starszych (prawdziwa demokracja), młodsi musieli jednak być świadkami. W cechu byli bracia, pół bracia, czeladnicy i terminatorzy. Często zawód był dziedziczony, czasami kilku synów zostawało krawcami i mieli prawo wykonywania zawodu na terenie całego kraju.
jakich ciekawych rzeczy można się dowiedzieć z jednej księgi...
19 lip 2016, 15:38
Henryku, dziękuję za indeks.
Zdopingowałeś mnie do umieszczenia wszystkich skanów, które dotychczas pozyskaliśmy od p.Kazimierza Matyska. Nowe skany są nieco mniej ciekawe, ale być może komuś się przydadzą.
http://www.wtg-gniazdo.org/wiki.php?pag ... ka_cyfrowaKuba, u p.Kazimierza są jeszcze ciekawe rzeczy, jak choćby księga burmistrzowska czy ławnicza, ale nie udało nam się ich zeskanować. Może następnym razem.
19 lip 2016, 16:09
Macieju,
Mogę zindeksować księgę burmistrzowską, o ile jest po polsku. Niemieckich wolę nie tykać
19 lip 2016, 16:10
Najpierw musimy ją zdobyć...
04 paź 2016, 09:16
Witajcie
Ja mam sfotografowaną Księgę Cechową Kuśnierzy Kostrzyńskich założoną w 1840 roku .
Mój przodek- Stanisław Zygarłowski był prawie 20 lat Cechmistrzem tego cechu - również jego bracia Józef i Marcin byli majstrami kuśnierskimi.
Z przyjemnością się podzielę tymi zdjęciami tylko potrzebuję pomocy technicznej gdzie i jak je wstawić.
Mam też sfotografowane Akta Miasta Kostrzyn ( z Archiwum Państwowego w Poznaniu) księgi o numerach 4,5,6,7, 16 i 17
Jest tego sporo bo niektóre księgi mają nawet po 300 stron.
Część z nich mam opracowane wspólnie z moim wujkiem na zasadzie, że wypisywaliśmy nazwiska występujących w danym zapisie osób.
Częściowo jest to zrobione komputerowo ( w Excelu - przeze mnie) a częściowo na papierze (przez wujka)
Jeśli to będzie przydatne to mogę się tym podzielić tylko potrzebuję pomocy - informacji jak to zrobić, żeby było to przydatne dla szerszego grona.
W razie potrzeby podaję numer do mnie
606-454-121
Pozdrawiam
Jakub Zygarłowski
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.