Należy koniecznie spróbować. Tym bardziej że dziadków mamy dwóch
Po pierwszym sukcesie postanowiłem spróbować dotrzeć do dokumentacji dziadka kolejarza. Sądziłem że będzie łatwiej bo wcześniej starałem się o właśnie akta osobowo-płacowe z archiwum PKP. Stamtąd dostałem odpowiedź że nie mają żadnych dokumentów (oprócz czterostronicowej, szczegółowej ankiety, której kopie otrzymałem wraz z odpowiedzią) ponieważ zostały one przekazane do ZUS. Więc podobnie jak wcześniej - podanie, ksero dowodu, metryk wskazujących na pokrewieństwo oraz kopie pisma z PKP, do koperty i poleconym do ZUS. I tutaj nastąpił mały zgrzyt. Pismo, które otrzymałem w odpowiedzi, wskazywało na dwa problemy - brak interesu prawnego i brak uwierzytelnienia kopii dowodu osobistego i metryk.
Cóż, trzeba było coś wymyślić, więc interes prawny wymyśliłem taki:
"Odnośnie interesu prawnego, proszę o dokumenty (lub ich kopie) mojego bezpośredniego przodka dla celów badań naukowych nad historią rodziny. Jest to interes aktualnie dziejący się, przy czym możliwość wzbogacenia biografii dziadka dokumentami z jego teczki osobowej tworzy interes przyszły ponieważ nowe informacje w ten sposób uzyskane pozwolą ukierunkować moje badania (poszukiwania w archiwach innych instytucji, itp.)".Nie żebym sam to tak zgrabnie w słowa ubrał, znalazłem coś podobnego na jakimś forum genealogicznym
Co do poświadczenia kopii za zgodność z oryginałem, ciekawostka - można zrobić to w najbliższym Wam oddziale ZUS. Za darmo! Pani w ZUSie obejrzy sobie oryginały, a na przyniesionych kopiach przystawi chyba ze trzy pieczątki na każdej kartce, i po sprawie. Co więcej, można wszystko od razu zapakować do koperty i przekazać pracownikowi miejscowego ZUSu, przesyłka pójdzie pomiędzy oddziałami, podobnie jak uwierzytelnienia bez opłat.
Zrobiłem jak wyżej, i po jakimś miesiącu otrzymałem pękatą kopertę, tym razem formatu A4. A w środku znów cuda, wianki! Plik kserokopii miał chyba z centymetr grubości! Wszystko było skserowane, łącznie z jednym legitymacyjnym zdjęciem dziadka z lat czterdziestych. Chyba cała, dosłownie, dokumentacja znajdująca się w teczce:
Metrykalne:
- odpis skrócony aktu urodzenia dziadka, wydany w 1971r.;
- odpis skrócony aktu urodzenia żony, wydany w 1971r.;
- odpis skrócony jego małżeństwa, wydany w 1962r.;
- odpis skrócony jego małżeństwa, wydany w 1947r.;
- wyciąg aktu urodzenia pierwszej córki, wydany w 1949r.;
- odpis skrócony aktu urodzenia drugiej córki, wydany w 1949r.;
- wyciąg aktu urodzenia trzeciej córki, wydany w 1954r;
- dwa odpisy (aktu urodzenia i zgonu) jednej z córek, wykonane na maszynie do pisania i potwierdzone za zgodność z oryginałem przez Naczelnika Oddziału Eksploatacyjnego.
Dokumenty z czasów pracy zawodowej:
- ksero zdjęcia legitymacyjnego;
- podanie o pracę z 1949r: „Ja niżej podpisany G.L. robotnik prosze uprzejmie Parowozownie Państwowych Kolei Polski w Zielonej Górze o przyjęcie mnie do pracy w Parowozowni. Z poważaniem G.L.” Podanie pisane odręcznie ręką dziadka, niesamowite uczucie gdy to się czyta (rok 1949 jest dla mnie naprawdę odległą przeszłością);
- życiorys napisany również odręcznie w 1949r, dość szczegółowo opisane życie ówczesnego 28-latka (czasy przedwojenne, Okupacja, rok 1945 oraz czas po wojnie);
- zgłoszenie o wstąpieniu do pracy z 1949r., gotowy, dwustronny formularz;
- skierowanie do pracy z 1949r., mały, dwustronny kwitek w postaci gotowego formularza;
- „Kwestionariusz służbowy” w formie gotowego formularza – bardzo ciekawy dokument (coś podobnego otrzymałem również z archiwum zakładowego PKP) zawierający: dane podstawowe pracownika, członkowie rodziny, wykształcenie, adres zamieszkania (przed 01.09.1939 & w chwili obecnej), służba wojskowa (w armii polskiej lub obcej), kary sądowe, odznaczenia, przynależność do partii politycznych, organizacji, „represje okupanta do pracownika i rodziny”, przebieg służby do 11.11.1918, przebieg służby w Państwie Polskim, „przebieg życia oraz środki utrzymania, rodzaj zajęcia i miejsce zamieszkania od 1. września 1939 r. do dnia przejścia na tereny oswobodzone”, praca po 22 lipca 1944r., podpisy/pieczątki;
- „Uzupełnienie do akt osobowych”, opis pracy/życia w czasie okupacji 1939-1945;
- „Lista ustalająca dane służbowe i osobiste kandydata i pracownika umownego” z 1950r., gotowy formularz opisujący kandydata do pracy, taki życiorys w stabelaryzowanej formie;
- pismo o przyjęciu do pracy Parowozowni Głównej w Zielonej Górze, 1951r.;
- „Oświadczenie do akt osobowych” z roku 1951;
- „Protokół o dopełnieniu aktu ślubowania służbowego” z roku 1959, z PKP Oddział Trakcji Zbąszynek;
- ówczesny chyba awans na stanowisko palacza parowozowni z roku 1952, z tyłu dokumentu wydrukowane coś w rodzaju współczesnego awizo – poświadczenie doręczenia, podpisy, pieczątki potwierdzające odbiór;
- nadanie stopnia służbowego Starszy Brygadzista służby mechanicznej, rok 1954;
- jakiś formularz, dwustronny, dokumentujący przepracowane lata co uprawniało do otrzymania dodatku za wysługę lat, z 1955r.;
- kolejny awans, tym razem na stanowisko pomocnika maszynisty II klasy, co uprawniało po pobierania pensji w wysokości 1000 złotych (plus premie, ale jakie to już dokument nie wyszczególnia), awans z roku 1956;
- dokument z 1961 roku „Dane o zatrudnieniu na kolei wpisane do legitymacji ubezpieczeniowej”, czyli poświadczenie lat pracy na różnych stanowiskach (robotnik, palacz parowozu, pomocnik maszynisty II kl., znów palacz parowozu, ale w innej lokomotywowni) za lata 1949 – 1961;
- powiadomienie o zmianie wynagrodzenia (3800 zł plus dodatek służbowy 1800 zł) z roku 1980;
- prośba o rozwiązanie stosunku pracy z roku 1981;
- decyzja w sprawie rozwiązania stosunku pracy wydana przez Lokomotywownię w Zbąszynku;
Dokumenty z czasów starania się o emeryturę:
- „Świadectwo pracy” z roku 1989;
- „Zeznanie świadka” razy dwa, czyli dwóch świadków poświadcza pracę dziadka dla okupanta w czasie wojny;
- „Oświadczenie wnioskodawcy w sprawie braku dokumentów zatrudnienia” z czasów okupacji, dokument z roku 1990;
- ankieta oraz oświadczenie o braku dodatkowych dochodów.
Dokumenty z egzaminów:
- protokoły egzaminów z roku 1954, 1966, 1972, 1975, razem 7 sztuk;
- dwa „Rejestry egzaminów”, w tym jeden ośmiostronicowy! ;
- praca pisemna (na trzy strony) egzaminu ścisłego na pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych, temat: „Opis czynności pomocnika maszynisty spalinowych pojazdów trakcyjnych przy obsłudze lokomotywy St 43 w czasie zimy”;
- kolejna praca pisemna na temat: „Obsługa parowozu przez pomocnika maszynisty parowozu podczas jazdy” z roku 1966;
- praca pisemna na temat: „Obowiązki pomocnika maszynisty przy myciu kotłów”, tutaj ciekawostka – z tyłu pracy „Zadanie rachunkowe” (np. 627,06 pomnożyć przez 37, lub 83,2 podzielić przez 13);
Różne odpisy:
- odpis książeczki wojskowej, najbardziej kuriozalny dokument : słowne opisanie zawartości i wyglądu dokumentu z pominięciem wszelkich zasad interpunkcji, pisane ręcznie, maczkiem od lewej do prawej, bez kropek i przecinków. Odpis strona po stronie, ale niestety bez żadnych pieczątek czy podpisów tego który stwierdzał zgodność z oryginałem;
- wykonany na maszynie odpis świadectwa szkolnego z roku szkolnego 1934/35;
- wykonany na maszynie odpis świadectwa egzaminu mistrzowskiego w zawodzie: ślusarstwo ogólne;
- wykonany ręcznie odpis świadectwa z dwuklasowej publicznej szkoły powszechnej;
- wykonany na maszynie odpis świadectwa czeladniczego.