Wymiana doświadczeń pomiędzy genealogami, dyskusje ogólne na tematy genealogiczne i historyczne, dane dotyczące parafii, archiwów, ciekawych stron, itd
Odpowiedz

Czy dane w aktach USC są weryfikowane.

06 wrz 2011, 22:05

Witam!
Mam pytanie, które niektórym pewnie wyda się głupie...ale jestem początkującą poszukiwaczką :)
Byłam dziś po akt zgonu mojej prababci w USC, by poznać dane personalne moich prapradziadków i potwierdzić datę zgonu mojej prababci (zmarła w 1969). I zadziwiły mnie imiona moich prapradziadków- rodziców prababci...na akcie są takie same jak imiona rodziców jej męża (mojego pradziadka). Czy możliwe, że osoba zgłaszająca zgon mojej prababci (siostra mojej babci) pomyliła swoich dziadków (Kombinacja Andrzej+ Michalina w obu przypadkach to chyba zbyt duży zbieg okoliczności)...I tu moje pytanie: " Czy dane w aktach USC są (były) weryfikowane??? Czy może zapisywano to co mówiła osoba zgłaszająca zgon bez sprawdzania czy wszystko się zgadza.

Re: Czy dane w aktach USC są weryfikowane.

06 wrz 2011, 22:37

Joanno,

Według tego co wiem wszystkie dane w przypadku sporządzania aktu zgonu w tych latach pochodziły z dowodu osbistego osoby zmarłej. Dowód był jednym z niezbędnych dokumentów dla sporządzenia aktu zgonu USC. Jedyną informacją jaka pochodzi z zeznania osoby zgłaszającej zgon to imię panieńskie matki osoby zmarłej.

Czy poprawność sporządzonego aktu była dalej weryfikowana według jakiś procedur - nie mam pojęcia.
Faktem jest że w aktach cywilnych urodzeń spotyka się adnotacje o zgonie z lat powojennych a niekiedy nawet zachowane druki zawiadomień z innych USC o zgonie które zapewne były podstawą dokonania wspomnianej adnotacji.

Mogę się mylić, nie można też wykluczyć pomyłki przy sporządzaniu aktu.

Zapewne warto spróbować dotrzeć do aktu urodzenia babci co powinno wyjaśnić jak było.

Zakładając że babcia urodziła się w byłym zaborze pruskim też zastanawiałem się na ile dane w aktach cywilnych są wiarygodne, do dzisiaj nie wiem :-) - vide: