Wymiana doświadczeń pomiędzy genealogami, dyskusje ogólne na tematy genealogiczne i historyczne, dane dotyczące parafii, archiwów, ciekawych stron, itd
Odpowiedz

Co oznacza słowo ?

21 sie 2008, 15:54

Zwracam się z prośbą o pomoc.

Co znaczy że w okresie I Wojny Światowej w województwie konińskim zabierano ludzi na podwodę,


Pozdrawiam

Re: Co oznacza słowo ?

21 sie 2008, 16:13

To znaczy,że przewożono ich chłopskimi furami (naziemnymi,nie podwodnymi)

Re: Co oznacza słowo ?

21 sie 2008, 16:54

Artur12 napisał(a):Zwracam się z prośbą o pomoc.

Co znaczy że w okresie I Wojny Światowej w województwie konińskim zabierano ludzi na podwodę,


Pozdrawiam

Witam,
http://pl.wikipedia.org/wiki/Podwoda
Pozdrawiam
Janek :D

Re: Co oznacza słowo ?

21 sie 2008, 19:02

Chcąc być poważnym należy udzielać poważnych odpowiedzi. Czy wiecie Państwo, że nie każdy z forumowiczów jest historykiem? Dla tego przykładu ja z wykształcenia jestem rolnikiem!
Ale wracając do sedna sprawy, 'podwoda' - wg. średniowiecznego prawa książęcego jest to obowiązek udzielania transportu, a więc konia, pojazdu konnego itp. To słowo przetrwało po dzień dzisiejszy i generalnie określa świadczenie transportowe (odpłatne lub uczynne). Tak więc w Kongresówce, w której znajdował się Konin, podczas I wojny św. był to również obowiązek wobec wojsk świadczenia nieodpłatnego usług transportowych i dotyczył zarówno dworu, jak i chłopa czy kupca miejskiego, każdego posiadającego własny środek transportu kołowego. W okresie międzywojnia w Wielkopolsce szanujący się właściciele ziemscy udzielali podwody swoim pracownikom, by ci mogli dojechać do urzędu, lekarza, czy w innej sprawie do miasta, a także do kościoła (chrzest, wesele). Po wojnie podwody udzielali ci, którzy posiadali konia i bryczkę lub wóz, by dowozić np. członków powiatowych komisji ziemskich parcelujących majątki ziemskie i gospodarstwa poniemieckie itp, itd.

Re: Co oznacza słowo ?

23 sie 2008, 18:44