Wymiana doświadczeń pomiędzy genealogami, dyskusje ogólne na tematy genealogiczne i historyczne, dane dotyczące parafii, archiwów, ciekawych stron, itd
Odpowiedz

Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

03 paź 2014, 08:27

Witam,
kiedyś na tym forum napisałem jaki mam sposób w uzyskaniu kserokopii aktu stanu cywilnego z USC Poznań. Otóż zawsze pisałem, że istotny jest dla mnie podpis osoby zgłaszającej ponieważ informuje mnie o charakterze jej pisma, czy analfabetyzmie. Niestety, teraz chciałem uzyskać kserokopię aktu zgonu mojej praprababci i ten numer nie przeszedł.
Odpisali mi, że zgon zgłosił jakiś zakład czyli osoba nienależąca do mojej rodziny oraz że brak jest w dokumencie podpisu. Napisali także, że mam wskazać "jakie osobiste, istotne dla Pana względy przemawiają za wydaniem kserokopii przedmiotowego aktu, a nie jego odpisu zupełnego". Muszę zatem wymyślić jakiś powód. Może Wam przychodzi coś na myśl? Myślałem o tym, żeby napisać, że kserokopia oddaje rzeczywisty obraz dokumentu który został wytworzony sprzed 90 lat oraz że odpis zupełny jest dokumentem wytworzonym obecnie i nie ma dla mnie takiej wartości sentymentalnej jak kserokopia (jest dokumentem pochodnym).
Proszę o pomoc.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

03 paź 2014, 09:05

Witam.

W moim przypadku, nie potrzebowałam żadnych argumentów, żeby otrzymać kserokopie aktów, ale to był USC Kalisz.
Pracują tam kompetentni urzędnicy, chociaż wszystko odbywało się drogą mailową. Akty natomiast przysyłano drogą pocztową.
Na moich kserówkach są pieczątki urzędowe, że dokonano opłaty skarbowej, że jest zgodne z oryginałem, przez kogo wydane i dodatkowo, że "kserokopia nie stanowi dokumentu urzędowego".
I to jest argument, bo jesteś genealogiem i tylko na potrzeby własne są te kserokopie.
Życzę powodzenia.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

03 paź 2014, 09:09

Dziękuje za odpowiedź.
Z 5 różnych urzędów odbierałem kserokopie bez żadnego problemu (z jednego urzędu nawet 30 dokumentów). Ale USC Poznań jest specyficzny pod tym względem :( Obawiam się, że ten argument nie wystarczy. Wiedzą, że potrzebuje kserokopie dla celów genealogicznych.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

03 paź 2014, 09:53

Witam
Kilka miesięcy temu miałam ten sam problem. Musiałam dwa razy jechać ponad 100 km, bo za pierwszym razem nie wzięłam wszystkich kolejnych dokumentów potwierdzających pokrewieństwo, chodziło o dokument sprzed prawie 100 lat. Miałam więcej szczęścia, bo na akcie zgonu, na którym mi zależało, widniał podpis członka rodziny.
Zbieram dokumenty z USC kilku województw, ale z takim traktowaniem spotkałam się tylko w Poznaniu.
Jedna Polska, jedno prawo, a interpretacja różna. W USC w Bydgoszczy, gdzie podobny dokument otrzymałam po okazaniu dow.osob. pani stwierdziła, że urzędnicy w Poznaniu najwidoczniej mają za mało pracy więc muszą sobie wyszukać - kosztem interesanta.
Urzędniczka w Poznaniu " pocieszyła " mnie, że od nowego roku łatwiej będzie można otrzymać ksero dokumentów.
Serdecznie pozdrawiam
Wizenna

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

17 paź 2014, 21:19

Witam, dziś otrzymałem upragnioną kserokopię z USC Poznań.

Napisałem następującą odpowiedź:
"W odpowiedzi na Państwa pismo z dnia 29 września 2014 roku informuję, że kserokopia jest dla mnie źródłem o wiele bardziej wartościowym niż odpis. Odpis jest dokumentem pochodnym od oryginału, przez co jest mniej wiarygodny. Dodatkowo kserokopia ma też dla mnie wartość sentymentalną, przedstawia dokument w takiej samej formie, w jakiej został wystawiony 90 lat temu. Ponad to posiadając kserokopię mam możliwość zapoznania się formą i historią prowadzenia ksiąg przez urzędy stanu cywilnego.

Zgadzam się z Państwem, że księgi stanu cywilnego są dobrem kulturowym. Dzięki tym księgom mogę prowadzić moje poszukiwania genealogiczne. Jeżeli obawiają się Państwo użyć kserokopiarki to proponuję wykonać fotokopię, która nie wpływa na stan ksiąg bardziej niż wykonanie odpisu. Chciałbym zauważyć, że w Archiwach Państwowych wykonanie fotokopii jest dozwolone nawet 200-letnich ksiąg."

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

19 paź 2014, 11:13

kubota75 napisał(a):Dziękuje za odpowiedź.
Z 5 różnych urzędów odbierałem kserokopie bez żadnego problemu (z jednego urzędu nawet 30 dokumentów). Ale USC Poznań jest specyficzny pod tym względem :( Obawiam się, że ten argument nie wystarczy. Wiedzą, że potrzebuje kserokopie dla celów genealogicznych.

Powód jest banalny PRZEROST ADMINISTRACJI zgodnie z prawem Parkinsona - szczytem niekompetencji administracji jest moment kiedy petent staje się intruzem a administracja już tylko obsługuje siebie. !!!
W Środzie Wlkp. podobnie miałem z dostępem do nr księgi wieczystej, szanowna pani z geodezji wytoczyła 2 armaty w postaci zaporowych paragrafów które z łatwością podważyłem ale niestety w Sądzie Rejonowym który powinien jak inne sądy dawno przekazać stare księgi wieczyste do APP trzyma je kurczowo i broni przed światem jak niepodległości i żąda mojego osobistego stawienia się, napisania podania do prezesa sądu i czekania na zgodę tego powyższego a ja mieszkam za granicą. Jedyne co to trzeba mieć to w pamięci przy urnach wyborczych choć to mała pociecha, bo zmiany jeśli już to może odczują następne pokolenia. :-(((((
Marek

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

19 paź 2014, 14:01

malkontent napisał(a):...
W Środzie Wlkp. podobnie miałem z dostępem do nr księgi wieczystej, szanowna pani z geodezji wytoczyła 2 armaty w postaci zaporowych paragrafów które z łatwością podważyłem ale niestety w Sądzie Rejonowym który powinien jak inne sądy dawno przekazać stare księgi wieczyste do APP trzyma je kurczowo i broni przed światem jak niepodległości i żąda mojego osobistego stawienia się, napisania podania do prezesa sądu i czekania na zgodę tego powyższego a ja mieszkam za granicą. Jedyne co to trzeba mieć to w pamięci przy urnach wyborczych choć to mała pociecha, bo zmiany jeśli już to może odczują następne pokolenia. :-(((((
Marek

Marku,
zupełnie, zupełnie … się z Tobą nie zgadzam, w sprawie dostępu do ksiąg wieczystych w Sądzie Rejonowym Wydział Ksiąg Wieczystych w Środzie Wlkp.
Stare księgi wieczyste czyli Grundbücher w średzkim sądzie, są udostępniane, wielokrotnie z nich sama korzystałam.
Warunkiem jest podanie numeru księgi wieczystej, a jeśli jej nie znasz, zostaniesz wówczas odesłany do Wydziału Geodezji w Starostwie Średzkim.
Tam musisz podać numer interesującej Cię działki, jeśli go nie znasz odszukaj go na geoportalu.
http://geoportal.gov.pl
Wówczas znając nr geodezyjny działki, dowiesz się o aktualnym numerze księgi wieczystej.
Jeśli w Sądzie Rejonowym podasz dzisiejszy numer KW wraz z nazwą miejscowości, Panie z Wydziału odszukają w którym tomie znajduje się interesujący Cię Grundbücher i udostępnią do wglądu.

Sąd nie wykonuje kwerend.

Co do pisma, jest ono potrzebne jeśli chcesz przeglądać akta wytworzone do ksiąg wieczystych czyli do Grundbücher, a to duża różnica.
Pismo piszesz do Przewodniczącego Wydziału Ksiąg Wieczystych, a nie do Prezesa Sądu.

Przerobiłam wszystkie opisane w tym poście warianty z pozytywnym skutkiem.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

18 mar 2015, 22:13

Witam!
Bardzo proszę o wyjaśnienie,być może źle zrozumiałam zapisy nowej ustawy.Niedawno prosiłam w USC o informacje dotyczące osoby zmarłej w 1930 r.,a więc przed 85 laty.Spotkałam się z odmową,gdyż te dane podlegają ochronie.Do uzyskania informacji potrzebne jest potwierdzenie,że jestem osobą spokrewnioną.Tak więc mam prawo wglądu lub otrzymania kserokopii dokumentu zgonu sprzed 85 laty czy tez nie?Jakie dokumenty podlegają więc ochronie danych?Sprzed 100 lat czy młodsze również?

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

18 mar 2015, 22:31

Witam,
Na spotkaniu w APP dowiedziałem się, że ochronie podlegają : akty urodzeń 100 lat, akty ślubów 80 lat, akty zgonów 50 lat.
Inną sprawą jest to, że urzędnicy różnie interpretują ustawę, więc stawiam ich przed faktem dokonanym. Wysyłam do USC pismo z prośbą i przesłanie kserokopii danego aktu z odpowiednim uzasadnieniem i załączam wydruk z przelewu na konto USC. To działa! Łatwiej jest im wysłać kserokopie, niż odsyłać pieniądze, bo z tym jest więcej problemów.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

19 mar 2015, 22:32

Ciekawy sposób!Oto,co udało mi się znaleźć na stronie MSW:
UWAGA ! W okresie przechowywania aktów stanu cywilnego w urzędzie stanu cywilnego można ubiegać się o wydanie dokumentów z Rejestru Stanu Cywilnego, na podstawie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego (np. odpisów aktów stanu cywilnego, stosownych zaświadczeń).

Odstępstwo od tej reguły - uzyskanie dokumentów po upływie wskazanych okresów przechowywania jest możliwe, jeśli urząd stanu cywilnego nie przekazał aktów stanu cywilnego do archiwum państwowego i jeżeli żyje osoba, której dokumenty te dotyczą.

Po upływie tych okresów (odpowiednio 100 i 80 lat), akty stanu cywilnego przekazywane są w ciągu 2 lat do właściwego archiwum państwowego.

Kierownik urzędu stanu cywilnego po upływie okresów przechowywania aktów stanu cywilnego w urzędzie stanu cywilnego, ale przed przekazaniem ich do archiwum państwowego udostępnia je na zasadach przewidzianych dla materiałów archiwalnych.

Ostatni akapit chyba rozwiązuje mój problem

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

20 mar 2015, 09:14

Widać na tych przykładach i moim doświadczeniu z USC Kraków, że dalej jest wolnoamerykanka. Jeśli znalazłeś taki wpis na stronie MSW , to podaj może link. Trzeba urzędnikom podać konkretną podstawę prawną, czyli (napisałem przykładowy a nie konkretny, bo nie znam takiej podstawy) art. 23 ust.1, pkt.2 ustawy o aktach stanu cywilnego Dz.U. nr 20 itd. , tak aby prawnie nie mogli się wymigać. W Krakowie, jeszcze pod rządami poprzednich przepisów w ub. roku, użyli tylu argumentów na nie, że ich wywód prawniczy zajął 2 strony maszynopisu. Niezależnie od tego "pouczyli mnie", jak to historycznie było z metrykami pod zaborem austriackim. Ponadto musiałem zapłacić 10 zł za wydanie decyzji odmownej, gdyż zagrożone to zostało egzekucją komorniczą. Cała korespondencja z ich strony, wg. mojego szacunku, mogła kosztować min. 100 zł biorąc pod uwagę koszty listów poleconych i zmarnotrawiony czas. Witajcie dalej cesarskie porządki ! A i tak USC mogą się wymigać, bo "stan księgi nie pozwala robić fotokopii". Nie wiem czy prelegent na spotkaniu w archiwum podał konkretne przepisy, może tak , ale nie znalazłem takiej wzmianki. Prawo prawem, ale racja musi być po naszej stronie.
Ryszard

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

20 mar 2015, 23:25

Witaj Ryszardzie!
Podaję link


https://www.msw.gov.pl/pl/sprawy-obywat ... golne.html


Zapomniałam dodać,że w USC zażądano ode mnie potwierdzenia pokrewieństwa z osobą o której informacje chciałam zdobyć.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

21 mar 2015, 07:39

Bardzo dziękuję za informację.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

16 kwi 2015, 14:13

Starałam się o kserokopię aktu zgonu z 08.03.1965 r. w USC w Miłosławiu i zostałam poinformowana,że od 01.03.br. zmieniły się przepisy i USC nie mogą już wydawać kserokopii za 5 zł. lecz tylko skrócone akty za 22 zł.O taki akt można wystąpić w swoim USC,gdzie należy przedłożyć dokumenty potwierdzające pokrewieństwo i poprzez to USC otrzymamy żądany akt.Jednym to ułatwi,a drugim utrudni,na pewno jest drożej.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

20 kwi 2015, 12:09

Witam,
Oto odpowiedź z MSW w sprawie aktów w USC, którą dziś otrzymałem na moją pocztę:


Szanowny Panie,
w odpowiedzi na wystąpienie skierowane za pośrednictwem poczty elektronicznej w dniu 16 kwietnia 2015 r. w sprawie możliwości uzyskania kopii aktów stanu cywilnego, uprzejmie wyjaśniam, co następuje.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. - Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2014 poz. 1741 z późn.zm.), która weszła w życie z dniem 1 marca 2015 r., istnieje możliwość nieodpłatnego wykonania fotokopii aktu stanu cywilnego sporządzonego w księdze stanu cywilnego prowadzonej w formie papierowej, jeśli jej wykonanie nie zagraża trwałości księgi i zawartych w niej aktów (art. 130 ust.5 w/w ustawy). Fotokopię może wykonać tylko osoba uprawniona do otrzymania odpisu aktu stanu cywilnego (art.45 ustawy), tj.:
1) osoba, której akt dotyczy,
2) jej małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, przedstawiciel ustawowy, opiekun,
3) osoba, która wykaże w tym interes prawny(…).
Należy mieć na uwadze, że fotokopia nie ma mocy dokumentu urzędowego: dokonywana jest aparatem osoby uprawnionej do jej wykonania, natomiast kierownik urzędu stanu cywilnego jedynie udostępnia określony akt stanu cywilnego, o ile jest to możliwe bez uszkodzenia księgi, w której się znajduje.
Wyrażam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia okażą się dla Pana wyczerpujące i umożliwią podejmowanie zamierzonych czynności.

Z poważaniem,
Naczelnik Wydziału
..........

Tak więc jest nadzieja, że jednak będzie można uzyskać choć fotokopię zrobioną osobiście i to bezpłatnie.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

23 cze 2015, 10:48

Witam,
wczoraj dokonałam zamówienia kopii aktu urodzenia a dzisiaj przeczytałam zamieszczone przez Was informacje.
Przyznam, że strach się bać. I szanse mogą być znikome, że je otrzymam.
Pozostaje czekać.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

23 cze 2015, 13:45

Witam,
Jestem ciekaw co załatwisz. Ja musiałem osobiście sfotografować interesujące mnie dokumenty i nawet kuzyna ze mną nie wpuścili. Nie pomogło tłumaczenie, że wzrok już nie ten.

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

27 sty 2016, 20:21

Witam
Na otrzymanej z USC kopii aktu urodzenia mego taty mam informację, że ten akt został odtworzony na mocy rozkazu ministra MBP z 5 września 1951 r. przystąpiono w październiku do organizacji Wojewódzkiego Biura Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych - podstawa dekret z 22 października 1951 r. (Dz. U. 1951, nr 55, poz. 382). Czy wiecie może czy ten dekret mówił o spolszczaniu nazwisk niemiecko-brzmiących np z Labenz na Łabędź. Próbuje dociec na jakim etapie nastąpiła zmiana nazwiska.
Pozdrawiam
Ania

Re: Argumenty za wydaniem kserokopii z USC

27 sty 2016, 21:31

Zmiany nazwiska następowały na mocy zarządzenia nr 72 Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 kwietnia 1952 r. w sprawie pisowni nazwisk i imion w dowodach osobistych i tymczasowych zaświadczeniach tożsamości (niepublikowane) wydane na podstawie art. 10 ust. 2 dekretu z dnia 22 października 1951 r. o dowodach osobistych (Dz.U. nr 55 poz. 382). Upoważniało ono do zmiany z urzędu pisowni nazwiska na polską tylko wówczas, jeżeli nazwisko to miało brzmienie polskie, a pisownię zniekształcono na obcą.

Decyzję podejmowało Powiatowe Biuro Ewidencji Ludności i Dowodów Osobistych, decyzja taka powinna być wpisana na marginesie aktu urodzenia, choć zdarzało się to nie we wszystkich przypadkach.

Potem jeszcze raz zajęto się tym problemem:

Art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1956 r. o zmianie imion i nazwisk /Dz.U. 1963 nr 59 poz. 328/ stanowi, że zawsze, gdy istnieje wątpliwość, organ administracji państwowej - na wniosek strony - obowiązany jest ustalić "pisownię lub brzmienie imienia i nazwiska". Obowiązek powyższy wynika ze sformułowania zawartego w treści cytowanego przepisu "ustala w razie wątpliwości". Ustalenie pisowni imion i nazwisk w powołanym trybie nie jest zatem ograniczone tylko do wypadków, gdy te imiona lub nazwiska mają brzmienie lub pisownię niepolską. Powodem wydania takiej decyzji jest istnienie wątpliwości co do stosowania pisowni, które mogą wynikać nie tylko z niepolskiej pisowni, czy brzmienia, ale także z innych przyczyn.

http://genealodzy.pl/index.php?name=PNp ... 9459#29459

Sprawa odtwarzania aktów urzędowych to inny problem.
Odpowiedz