Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 31 paź 2020, 10:47

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 767 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 12, 13, 14, 15, 16
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 paź 2020, 10:22 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 paź 2007, 19:44
Posty: 126
Lokalizacja: Bytów
A to bardzo ciekawe. Przebrała się i jest. I skoro wpisano to w księdze, to chyba znaczy, że zaakceptowano wybór tej osoby. Szkoda, że nieczytelna reszta.

_________________
Z pozdrowieniami Małgorzata Żywicka


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 paź 2020, 09:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4083
Lokalizacja: Poznań
Wolsztyn 28.10.1759 Franciszek Paschalski prepozyt wolsztyński ochrzcił nieślubne dziecko imieniem Szymon, z marki Marianny gospodyni mojej (prepozyta) i ojca (requifsimo/neguifsimo?) Kazimierza Janiszewskiego.
Przysłowie mówi, że pod latarnią jest najciemniej.

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 paź 2020, 06:36 
Offline

Dołączył(a): 12 paź 2020, 15:15
Posty: 16
Henryk Krzyżan napisał(a):
ojca (requifsimo/neguifsimo?)

Pewnie „nequissimo” (niegodziwca, nicponia).

_________________
Pozdrawiam
Andrzej


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 paź 2020, 06:55 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 3339
Henryk Krzyżan napisał(a):
Wolsztyn 28.10.1759 Franciszek Paschalski prepozyt wolsztyński ochrzcił nieślubne dziecko imieniem Szymon, z marki Marianny gospodyni mojej (prepozyta) i ojca (requifsimo/neguifsimo?) Kazimierza Janiszewskiego.
Przysłowie mówi, że pod latarnią jest najciemniej.


Pewnie "czuł wolę Bożą", jak przychodził na plebanię :D
To jest takie stare powiedzonko, ładnie się tu ilustruje.

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 paź 2020, 11:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4083
Lokalizacja: Poznań
Andrzej-75 napisał(a):
Henryk Krzyżan napisał(a):
ojca (requifsimo/neguifsimo?)

Pewnie „nequissimo” (niegodziwca, nicponia).


Wielkie dzięki, ciekawiło mnie co to za słowo :-)

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 17 paź 2020, 05:43 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4083
Lokalizacja: Poznań
Wpis zamieściłem już w wątku dotyczącym moich przodków, ale jest na tyle ciekawy, że zamieszczam go również tutaj.
Akt został wpisany do księgi chrztów par. Wolsztyn rok 1791. Tłumaczenie Bartka.

28 czerwca został pochowany na cmentarzu NMP Niepokalanie Poczętej sławetny Ignacy Guettler burmistrz (praetor civitatis) wolsztyński lat 40.
26 czerwca podczas procesji z Najświętszym Sakramentem przez przypadek - jak powiadają - został przeszyty stemplem (pobojczykiem) wypuszczonym ze strzelby przez mieszczanina akatolika, podczas błogosławieństwa przy słowach "Tuo nos Corpore refice" *), i po kilku "Ojcze nasz" rozgrzeszony zmarł.

*) Fragment pieśni "Rex Christe primogenite" kończącej procesję na Boże Ciało.
https://books.google.pl/books?id=w8sCAA ... ce&f=false

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 paź 2020, 07:30 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4083
Lokalizacja: Poznań
Parafia Wolsztyn, chrzest 1801, status ojca hubiarz, chrzestnego półhubiarz.
"Hubiarz, ukr., właściciel huby, t. j. jednej włóki roli."
https://pl.wikisource.org/wiki/M._Arcta ... go/Hubiarz

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 paź 2020, 20:51 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 cze 2015, 12:58
Posty: 203
Parafia Lwówek, rok 1737. Dopisek po polsku o niezapłaceniu przy wpisie dot. zawarcia małżeństwa.

https://imgur.com/yQOpSI3

_________________
Pozdrawiam
Kuba


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 paź 2020, 08:08 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 3339
Henryk Krzyżan napisał(a):
Parafia Wolsztyn, chrzest 1801, status ojca hubiarz, chrzestnego półhubiarz.
"Hubiarz, ukr., właściciel huby, t. j. jednej włóki roli."
https://pl.wikisource.org/wiki/M._Arcta ... go/Hubiarz


Z tym ukr. to jednak Arct się pomylił, Hube czy Hufe to włóka (łan) po niemiecku.
Z ukraińskiego mamy "hubę" w znaczeniu grzyba na drzewie. To słowo jest fonetycznym odpowiednikiem naszego "gęba", bo z tym się widocznie taki grzyb kojarzył dawniej.

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 paź 2020, 17:59 
Offline

Dołączył(a): 18 lut 2016, 23:12
Posty: 392
Hubiarz to właściciel huby, ale głównie odnosi się to do olędrów lub innych samodzielnych gospodarzy mieszkających i gospodarzących na swojej hubie , często poza wsią.
Pozdrawiam
Janusz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 paź 2020, 16:59 
Offline

Dołączył(a): 04 kwi 2014, 10:33
Posty: 1026
witam,
znalezione...

Strzyżów
...W jednym przypadku ksiądz zanotował, że mężczyzna zmarł na zgniłość ciała.

_________________
Pozdrawiam
------------------------------------


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 paź 2020, 13:38 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4083
Lokalizacja: Poznań
Wolsztyn chrzest 1817, chrzestnym był (tłumaczenie Bartka) :
Jaśnie oświecony urodzony Henryk hrabia Pinto, kanonik u śś. Jana i Dionizego w Herford [chodzi pewnie o kościół w Enger w powiecie Herford], dziedzic dóbr Obra, dziedzic i dzierżawca wieczysty dóbr Liebenau (Lubnów), Gallenau (Goleniów Śląski) i Metkkau (Mietków) na Śląsku.
Biogram jego ojca (niestety nie po polsku)
https://de.wikipedia.org/wiki/Franz_Ignatz_von_Pinto

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 paź 2020, 08:38 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 lip 2013, 09:11
Posty: 4083
Lokalizacja: Poznań
Wolsztyn dnia 25.09.1704r. zawarli małżeństwo:
G. D. Aleksander Łącki kawaler, łowczy kaliski i Anna Dzierzbińska I voto Niegolewska - wdowa.
Świadkami byli MM i GG Mikołaj Gąsiorowski dzierżawca (nie potrafię odczytać) i Krzysztof Żółtowski

_________________
Pozdrawiam
Henryk Krzyżan


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 paź 2020, 11:05 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2012, 22:11
Posty: 812
Lokalizacja: Poznań
Zastanawiam się, czy wpis do ksiąg metrykalnych jest bardziej dziwny niż ciekawy, dla mnie na pewno zaskakujący. Przeglądając akta urodzeń z 1903 r. Pobiedzisk znalazłam takie oto zapisy
1 - wpis nr 95 z 16.05 1903 - rodzi się Bolesława, córka Tomasza i Pelagii z Wrzecińskich, Kuśnierkiewiczów
https://szukajwarchiwach.pl/53/1925/0/1 ... Uf9WWwArEg
2 - wpis nr 160 z 21.08.1903 - rodzi się Stanisław - syn ww. rodziców.
https://szukajwarchiwach.pl/53/1925/0/1 ... aAZSBI9MaA
Moja szczątkowa umiejętność posługiwania się j. niemieckim pozwala mi podejrzewać się,że czegoś nie zrozumiałam. Jaka jest prawda?? Na dodatek w obu przypadkach jest dodatkowy zapis z 1914 r.

_________________
Magdalena Blumczynska
-----------------------------
Kessel,Hubert,Vietz RudalCiastowski, Lorkiewicz- Sarnowa,Szymanowo,Bojanowo,Rawicz
Czekalscy, Stacheccy - Dąbrówka Kościelna,Pobiedziska Poznań
Staniewscy - Dubin,Jutrosin, Kórnik,Poznań,Pobiedziska


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 paź 2020, 12:41 
Offline

Dołączył(a): 03 cze 2014, 11:57
Posty: 4760
albicilla2 napisał(a):
2 - wpis nr 160 z 21.08.1903 - rodzi się Stanisław - syn ww. rodziców. https://szukajwarchiwach.pl/53/1925/0/1 ... aAZSBI9MaA
Rodzice wzięli ślub w dniu 03.07.1901.
W akcie Nr.160 dotyczącym Stanisława, zapisany jest 1902 rok urodzenia, miesiąc kwiecień.

_________________
pozdrawiam Grażyna
bugakg@gmail.com

"Człowiek żyje tak długo, jak długo trwa pamięć o nim''


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 paź 2020, 17:58 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 sty 2012, 22:11
Posty: 812
Lokalizacja: Poznań
Tak, data ślubu zgadza się. Nie rozumiem jednak dlaczego dziecko rodzone w 1902 r. byłoby wpisane po roku od urodzenia i na dodatek jako drugie, 3 miesiące po urodzeniu się siostry w maju 1903.

_________________
Magdalena Blumczynska
-----------------------------
Kessel,Hubert,Vietz RudalCiastowski, Lorkiewicz- Sarnowa,Szymanowo,Bojanowo,Rawicz
Czekalscy, Stacheccy - Dąbrówka Kościelna,Pobiedziska Poznań
Staniewscy - Dubin,Jutrosin, Kórnik,Poznań,Pobiedziska


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 paź 2020, 07:42 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 1672
Lokalizacja: Poznań
W aktach par. Pyzdry (miasto wówczas prawie graniczne między zaborami pruskim i rosyjskim) miałem kilka aktów urodzenia dziecka zgłoszonego kilka-kilkanaście miesięcy po urodzeniu z adnotacją "opóźnienie z powodu nieobecności Ojca".

_________________
Pozdrawiam, Paweł

Człek uczy się całe życie a i tak głupi odchodzi....
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 767 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 12, 13, 14, 15, 16

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: gerrard i 14 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL