Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 23 lut 2024, 03:56

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 21 sty 2024, 11:47 
Offline

Dołączył(a): 20 sty 2024, 11:16
Posty: 9
Dzień dobry. Przepraszam, jeśli mój post będzie przydługi. Może jednak znajdzie się ktoś, kto poświęci czas na jego przeczytanie.

W poszukiwaniu swojego pochodzenia utknąłem w martwym punkcie i jestem bliski poddania się.
Okazało się, że mój dziadek ma nazwisko po matce, a jego ojciec jest nieznany. Czekam co prawda na wyniki badania DNA, ale nie oczekuję po nich zbyt wiele.
Próbuję więc podejść do tego tematu zdobywając więcej informacji o jego matce, ale i tu wiem coraz mniej zamiast coraz więcej.

Dziadek to Stefan Nowak ur. 30.03.1932 Wronowy pow. Strzelno, tułał się trochę po Polsce, po czym zmarł w Mrągowie w 1972. Czekam jeszcze na odpowiedź z archiwum w Olsztynie i z archiwum diecezjalnego w Gnieźnie, ale już z kilku archiwów i urzędów mam negatywne odpowiedzi o jakichkolwiek danych na jego temat. Zarówno w miejscu urodzenia, jak i śmierci.

Jego matka to Marta Nowak, wg aktu zgonu ur. 01.10.1905 Kobylanka, zm. 1986 Mrągowo.
Ta Kobylanka, jak udało się domyśleć, to Kobylanki gm. Skulsk. Tyle, że w archiwach parafii Ostrowąż, pod którą podlegała, nie znaleziono takiej osoby, jak i w pobliskiej parafii Skulsk. W jej sprawie czekam jeszcze na odpowiedzi z archiwów w Inowrocławiu i Olsztynie, ale mam już negatywne z Konina, Włocławka i Gniezna.

Miejsce, w którym się pojawiła, to jedno jedyne drzewo na Myheritage. Są tam jej rodzice Maciej Nowak i Zofia Czaplewska z okolic Słupcy i rodzice jej ojca. Sprawdziłem, te dane wyglądają na prawdziwe.
Ale ona jako najstarsza z rodzeństwa i jeszcze dwoje z nich mają wpisane Hamburg jako miejsce urodzenia… Nawet sprawdziłem ewidencje z Hamburga i nie było tam takich osób. Dwoje młodszego rodzeństwa mają wpisane Koralkowo - nie znalazłem takiej miejscowości. Są w tym drzewie dane, wg których te osoby żyły i umierały w okolicy Skulska, ale nie znajduję ich w bazach.
Odnalazłem właściciela tego drzewa, już miałem nadzieję że dowiem się gdzie uzyskiwał te informacje - okazało się, że zebrał je człowiek, który w ich poszukiwaniu zjeździł Polskę i nie tylko, ale - zmarł.

Albo nie ma o niej informacji, albo ja źle szukam, robię coś nie tak. Znalazłem tylko dokumenty z Gryfic w zachodniopomorskim (jak ustaliłem, dziadek z matką wyjechał tam do pracy i tam wziął ślub z moją babcią), w których jest napisane, że Marta Nowak urodziła się 01.10.1901 w “Kolekanlis”, ale to chyba dokumenty zawierające błędy, może spisywane ze słuchu albo niedokładnie z cyrylicy.

Jeśli ktoś dobrnął do końca, może coś mi podpowie, poradzi? Będę bardzo wdzięczny.

Pozdrawiam serdecznie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sty 2024, 13:06 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 paź 2016, 20:47
Posty: 584
Mojmir napisał(a):
Ta Kobylanka, jak udało się domyśleć, to Kobylanki gm. Skulsk. [...]
Dwoje młodszego rodzeństwa mają wpisane Koralkowo - nie znalazłem takiej miejscowości.
Są w tym drzewie dane, wg których te osoby żyły i umierały w okolicy Skulska, ale nie znajduję ich w bazach.

Jeśli okolice Skulska to Karolkowo - obecnie Kownaty Kolonia.
Na mapie pomiędzy Wójcinem a Wilczogórą [po wciśnięciu przycisku Map]:

https://www.meyersgaz.org/place/21196006

_________________
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sty 2024, 13:36 
Offline

Dołączył(a): 20 sty 2024, 11:16
Posty: 9
Tak! To na pewno będzie to. Z Kownat była babka Marty Nowak, również jedna z jej ciotek ma Kolonię Kownaty jako miejsce urodzenia. Bardzo dziękuję. To już jakiś trop.
I tak sobie teraz pomyślałem, że ów Hamburg wziął się może z błędnego zapisania "Bromberg", gdy ktoś nie znał dokładnego miejsca urodzenia i chciał wpisać tylko okręg.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sty 2024, 14:09 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 18 paź 2016, 20:47
Posty: 584
Chrzty miejscowości Kownaty Kolonia są tutaj:
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/zes ... spol/22027

_________________
Grzegorz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sty 2024, 17:36 
Offline

Dołączył(a): 27 lut 2010, 13:15
Posty: 980
Tyle tylko ,że są dwie daty urodzenia .Raz 1901 rok a raz 1905 .
To która jest właściwa ???


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sty 2024, 20:25 
Offline

Dołączył(a): 20 sty 2024, 11:16
Posty: 9
Gregorius napisał(a):
Chrzty miejscowości Kownaty Kolonia są tutaj:
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/zes ... spol/22027



Niestety nie wszystkie lata są zeskanowane, ale sprawdziłem to, co było czyli 1897-1908 oraz 1914. Znalazłem jedynie urodziny kuzynki Marty Nowak w 1914 roku.
Co prawda jest tam Marta Nowak urodzona w 1905, ale to całkiem inna osoba, z innych rodziców i udokumentowanym życiorysem.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 sty 2024, 20:27 
Offline

Dołączył(a): 20 sty 2024, 11:16
Posty: 9
Kubuś napisał(a):
Tyle tylko ,że są dwie daty urodzenia .Raz 1901 rok a raz 1905 .
To która jest właściwa ???

Myślę że żadna z tych dat może nie być dokładna.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 32 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL