Wielkopolskie Towarzystwo Genealogiczne GNIAZDO

Forum dyskusyjne WTG GNIAZDO
Teraz jest 23 lut 2024, 03:45

Strefa czasowa: UTC + 1




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 24 sty 2024, 17:50 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 2215
Lokalizacja: Poznań
Czy ktoś może mi wyjaśnić skąd różnica pomiędzy księgami "Akt stanu cywilnego Parafii Rzymskokatolickiej św. Marcin Poznań" a księgami "Parafii Rzymskokatolickiej św. Marcin Poznań" ??
Przykład pierwszej tu:
https://www.szukajwarchiwach.gov.pl/skan/-/skan/0ff0f45948ee29c8016cdc48ccbc75343f07f730ec5d1a8f8ca856c25eb2da10

przykład drugiej tu:

Obrazek

Są kompletnie różne ...

_________________
Pozdrawiam, Paweł
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek

Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 sty 2024, 19:01 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1411
Lokalizacja: Poznań
W Państwówce jest duplikat sporządzony w układzie tabelarycznym, natomiast w Archidiecezjalnym unikat w formie narracyjnej.
W treści obie księgi są takie same.

Układ tabelaryczny pojawił się w poznańskich parafiach od 1821 roku.
Najszybciej wprowadziła je w unikatach najmniejsza parafia św. Jana Jerozolimskiego za Murami, właśnie w 1821 roku, a najpóźniej największa ówczesna parafia - św. Marcin, dopiero od 1867 roku (o ile dobrze pamiętam).
Od tego roku począwszy, wszystkie poznańskie parafie katolickie (a było ich wówczas sześć) unikaty i duplikaty prowadziły tylko w układzie tabelarycznym.

_________________
Asiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 sty 2024, 08:12 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 2215
Lokalizacja: Poznań
Dziękuję Asiu za wyjaśnienie ale niestety:

Cytuj:
W treści obie księgi są takie same.


problem polega na tym, że te księgi różnią się od siebie. I tego właśnie dotyczyło moje pytanie.

_________________
Pozdrawiam, Paweł
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek

Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 sty 2024, 08:41 
Offline

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 2440
Drobne błędy w duplikatach, takie jak np. imię Stanisława zamiast Władysława w metryce nr 205, zdarzały się przecież.

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 sty 2024, 08:49 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 2215
Lokalizacja: Poznań
Bartku, nie chodzi mi o drobne błędy ale o inną zawartość. W aktach 'państwowych' jest zapis o narodzinach Marianny Kapela córki Aleksandra a w aktach parafii go nie ma

_________________
Pozdrawiam, Paweł
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek

Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 sty 2024, 09:04 
Offline

Dołączył(a): 21 mar 2007, 10:02
Posty: 2440
Który nr? Wklej skan księgi kościelnej. Czy łączna liczba chrztów z tego roku zgadza się w obu księgach?

_________________
Pozdrawiam - Bartek

HIC MORTVI VIVVNT ET MVTI LOQVVNTVR. A dbałość o naukę jest miłość.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 sty 2024, 09:16 
Offline

Dołączył(a): 27 lut 2010, 13:15
Posty: 980
Panie Pawle

No trochę dziwne podejście do zagadnienia .
Ja byłbym wniebowzięty gdyby pomiędzy księgami ASC a parafialnymi były różnice .
Sprawa jest banalna .
Bywało ,że urzędnikiem USC był ksiądz .
Tak jest na przykład w kujawskiej parafii Służewo .
I ten urzędnik ksiądz sporządził dokumenty ASC przepisując jota w jotę księgi parafialne .

Mam w zwyczaju obie metryki ślubu i ASC i parafialną kompletować .
Nieraz tylko tak można uzyskać informacje i poprzedniego pokolenia .

Ile ja bym dał aby pomiędzy metrykami ASC a parafialnymi były różnice .

Winszuję sobie tego . Niestety zwykle w 80 % są to dokumenty żywcem przepisywane .

Konstatując życze każdemu aby trafił na dwa dokumenty o samych różnicach .
Jak najwięcej różnic .
rozpisał
W innej parafii Bełdów łódzkiej było podobnie . Dokumenty ASC i parafialne to ta sama treść zaś o zdziwienie w zapowiedziach ksiądz się zamieszczając nawet mikroskopijne drzewa genealogiczne .

W genealogi istnie zasada " Nigdy nie mów nigdy ".

Pozdrawiam

Ryszard Welka

====================

Bywało też tak ,że w księgach parafialnych są inne zapisy a w ASC inne .
NO nie ma możliwośći spytać się teraz tych urzędników o motywy .
Bowiem zarówno urzędnik boski jak i urzędnik ziemski nie żyje ale widać iż były to dwie różne osoby i po prostu się nie dogadały .
Jak to dzisiaj jest w modzie nie ' douzgodniły " .albo " niedoinformowały "


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 sty 2024, 07:23 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 13 sty 2017, 11:10
Posty: 2215
Lokalizacja: Poznań
Ok Bartku, już mi się zgadza: chodziło o to, że urodzenie jednej osoby z września zostało wpisane pomiędzy aktami z grudnia w księdze 'państwowej' podczas gdy w 'kościelnej' było wpisane zgodnie z chronologią.
Dziękuję Wam za pomoc i cierpliwość :)

_________________
Pozdrawiam, Paweł
poszukuję: Wietrzykowski, Wyzuj, Gibowski, Sławek

Umarłych wieczność dotąd trwa, dokąd pamięcią im się płaci.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 sty 2024, 23:18 
Offline

Dołączył(a): 31 lip 2018, 08:23
Posty: 31
Ja mam kłopot w tej materii z moim pradziadkiem - Bartłomiejem Woźnym, urodzonym 20 sierpnia 1837 r. Fakt ten odnotowała księga 'główna' parafii Konarzewo, natomiast w duplikacie informacji o nim nie ma, choć 'sąsiednie' na liście osoby tam są.
Nie wiem, może to przeoczenie (tego dnia chrzczono dwóch Bartłomiejów, w duplikacie księgi jest tylko jeden), a może nie. Jako miejsce urodzin Bartłomieja podano bowiem Zborowo, a to chyba była jednak parafia Dopiewo, a nie Konarzewo. Jak jednak trafił on do księgi konarzewskiej, to doprawdy nie wiem. Tak czy siak zagwozdka.
Pozdrawiam serdecznie
Krzysztof Królczyk


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 sty 2024, 09:56 
Offline
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2006, 16:07
Posty: 3703
Osobna parafia Dopiewo zanikła około roku 1800 i później te wioski podlegały pod Konarzewo, chyba mniej więcej do II Wojny. Więc to nie dlatego.

Natomiast Zborowo było chyba jedyną wsią z parafii Konarzewo, która leżała już na terenie powiatu bukowskiego (a później grodziskiego) i DLATEGO zapisy z niej ksiądz najpewniej wydzielał do osobnego duplikatu. Bo te spisy były wysyłane do odpowiednich sądów powiatowych, dlatego w przypadku parafii dzielonych granicami powiatów, mamy do czynienia z mętlikiem - istnieją odrębne duplikaty dla poszczególnych części parafii. O ile istnieją, bo często są w tym zasobie braki.

_________________
Łukasz Bielecki

...et Marcus genuit Lucam. Lucas autem genuit Ignatium.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 sty 2024, 16:24 
Offline
Moderator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lis 2006, 11:47
Posty: 1411
Lokalizacja: Poznań
Z tego co pamiętam, parafia Dopiewo istniała do ok. 1786 roku, potem została inkorporowana do Konarzewa.
Ponownie erygowana ok. 1937 roku.
To jedna z nielicznych parafii, dla której zachowały się księgi metrykalne z XVI wieku.

_________________
Asiek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 sty 2024, 21:23 
Offline

Dołączył(a): 31 lip 2018, 08:23
Posty: 31
Łukasz Bielecki napisał(a):
Osobna parafia Dopiewo zanikła około roku 1800 i później te wioski podlegały pod Konarzewo, chyba mniej więcej do II Wojny. Więc to nie dlatego.

Natomiast Zborowo było chyba jedyną wsią z parafii Konarzewo, która leżała już na terenie powiatu bukowskiego (a później grodziskiego) i DLATEGO zapisy z niej ksiądz najpewniej wydzielał do osobnego duplikatu. Bo te spisy były wysyłane do odpowiednich sądów powiatowych, dlatego w przypadku parafii dzielonych granicami powiatów, mamy do czynienia z mętlikiem - istnieją odrębne duplikaty dla poszczególnych części parafii. O ile istnieją, bo często są w tym zasobie braki.


Asiek napisał(a):
Z tego co pamiętam, parafia Dopiewo istniała do ok. 1786 roku, potem została inkorporowana do Konarzewa.
Ponownie erygowana ok. 1937 roku.
To jedna z nielicznych parafii, dla której zachowały się księgi metrykalne z XVI wieku.


Bardzo dziękuję za te informacje i serdecznie pozdrawiam
Krzysztof Królczyk


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 12 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Skocz do:  
POWERED_BY
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL